Zöld Porták: a környezetbarát szállásoké a jövő
A szálláshelyekre vonatkozó Zöld Porták minősítési rendszer a természeti környezet megóvásán alapul, és kiemelten kezeli a helyi erőforrások meglétét.
A Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ) és a Climate-KIC “Pioneers into Practice” Zöld Porta munkacsoportja megkezdte a környezet- és emberbarát Zöld Porták minősítési rendszerének kidolgozását. Ennek keretében készül egy segédlet a szállásadók részére, melyből kiderül hogyan, milyen praktikákkal tudnak „zöldülni” az olcsó, önerőből megvalósítható praktikáktól egészen a komolyabb energetikai beruházásokig.
A Zöld Porta olyan vidéki szálláshely, amely a látogatók kiszolgálása során a helyi erőforrások használatát részesíti előnyben, helyi termékekre, foglalkoztatásra és a helyi piacra épít. Lehetőség szerint kerüli a nagyipari termékek és természetidegen eszközök használatát.
Lehetőséget kínál a látogatók számára a szerves kultúra, gazdálkodás megismerésére, tanulására és kiemelt figyelmet fordít a természetes környezet megóvására. A higiénia fenntartásához természetes tisztítóanyagokat használ és tájban gondolkodva, őrizve, gazdálkodva, integrálja a különböző tevékenységeket. A szálláshely felszereltségében segíti a víz-és energiatakarékos életmód megélését, a hulladékok szelektív gyűjtését, illetve a zöld javak komposztálását. Figyelmet fordít továbbá a szerves kultúra megőrzésére és segíti látogatóit ennek megismerésében, továbbá a környék természeti látnivalóival, kulturális programjaival kapcsolatban látogatóinak tájékoztatást nyújt.
Így nőhet a vidék népességmegtartó ereje, ami kulcsfontosságú a város-vidék kapcsolatát tekintve. A folyamat multiplikátor hatása a természeti, társadalmi és gazdasági ágazatra is kihat, gondoljunk csak a helyi termelőkre és piacokra, az oktatási tevékenység fenntartására, illetve az együttműködésekből származó többletbevételekre.
A Zöld Porta tehát az ökoturizmus és a szelíd turizmus bázisa.
A minősítés és a szállások szakosodásának elmaradhatatlan kelléke a logó, ami fémjelzi majd majd magát a kezdeményezést, és megtalálható lesz majd minden zöld porta honlapján, reklámanyagában, talán még a kerti kapun is. A logótervezésre kiírt pályázatra több mint 20 munka érkezett, az alkotók jellemzően humoros és autentikus megoldásokat alkalmaztak. A pályázat nyertese Nyíri Anna lett itt látható logótervével, mely a szakértő zsűri szerint is „beszédes”, egyben jól alkalmazható a kommunikációban, továbbá könnyen memorizálható és teljesen autentikus.