Mesés élmények, gasztronómiai különlegességek és történelmi műemlékek Szatmár-Beregben

05 jún. 2014 Zamody Gábor

Hazánk egy méltatlanul háttérbe szorított térségébe vezet most utunk, ami az M3 autópályának köszönhetően gyorsabban elérhető, mint a korábbi években.

bereg1Sokak szerint, amit itt kapunk fáradozásainkért, semmihez nem hasonlítható az országban! A csodák világába érkezünk! Szatmár-Bereg megyében az érintetlen természet mellett műemlékek, festői falvak, fatornyos templomok, irodalmi emlékhelyek, a népi építészet remekei és nem utolsó sorban gasztronómiai különlegességek várják az utazót.

Az első állomásunk a vajai Rákóczi várkastély felújított épületéhez vezet, ahol a csodálatos parkban megtekinthetjük a híres öreg fát, majd elkalandozhatunk a várkastély eredeti állapotban helyreállított termeibe és képet kaphatunk a szabadságharc eseményeiről is.

De essünk ámulatba a mesék világában! Álomszép, eldugott, eredeti állapotban megmaradt falvacskákon vezet keresztül az utunk, (Tákos, Csaroda, Márokpapi, Beregdaróc stb.), ahol a barátságos kis öreg falusi házacskák között több száz éves fakazettás mennyezetű templomokat és fából készült, ma is használatban levő haranglábakat találunk. Ezek mindegyikét meg lehet mászni, ahonnan fenséges panoráma tárul a mesebeli falvacskákra. A templomokat kérésünkre bármikor örömmel megmutatják a gondnokok, rögtönzött idegenvezetéssel bemutatva a védet épületek történetét, látnivalóit.

bereg5Induljunk Vásárosnamény felé, ahol a kastélyban berendezett Szatmár Múzeum megtekintése után tegyük is le a kocsit, és pattanjunk drótszamárra, hiszen a Tisza töltésén kialakított remek kerékpárúton fenséges panorámába gyönyörködve ismerkedhetünk a természet ránk váró szépségeivel! A semmilyen szintkülönbséget nem tartalmazó úthoz akár elektromos rásegítésű kerékpárt is bérelhetünk, de a normál kerékpárok színvonala sem hagy kivetni valót.

Mindenképpen sétáljunk le a töltésről a folyó mellékágaihoz: az itt még kicsinek számító folyóban meg is mártózhatunk a homokos fövenyű kanyarulatokban.

Utunk során álljunk meg a család minden tagjának remek időtöltést biztosító, megannyi interaktív elemekkel tarkított két új kiállító helynél, a Kisarban található Szatmár-Beregi Natúrpark Látogatóközpontban, és a Nagyaron található Luby Interaktív Kastélymúzeumban, garantáltan nem fogunk csalódni.

Ha már kétkerekűn érkeztünk, gondoljunk a gasztronómiára is, és térjünk be egy remek kemencés ebédre a Tivadaron található Danó Portára, ahol ha elfáradtunk, igazi falusi környezetben található szállást is kaphatunk, és hát ugyebár az igencsak híres szatmári pálinkák is előkerülnek a szekrények nem is annyira mélyéről…

bereg3Használjuk ki a kerékpár adta lehetőségeket, és keressük fel Tarpát is, ahol a szárazmalom, és a református templom felfedezése után térjünk be egy pálinka kóstolóra a Pálinkaházba. Itt vásárolhatunk is ebből a finom nedűből, akár csak a nem kevésbé híres lekvárokból is. Szinte hihetetlen milyen finomságokat tudnak készíteni ebből, a csak ezen a tájon termő „nem tudom” nevű szilvából! A borutak mintájára a helyiek „Szilva utat” szerveztek a környéken, melynek bejárása egy külön programpont lehet!

Érdemes fellátogatni a „Nagy hegyre”, vagyis a szőlőhegyre, ami ugyan csak néhány tíz méterre emelkedik ki a környezetből, de a lapos tájon ez már komoly „hegynek” számít. Tudták ezt az ősök is, hiszen a Tisza áradásakor nagyon sok ember menekült ide, mivel ez a rész soha nem volt víz alatt. Sajnos a nem régen volt óriási áradáskor is idekényszerültek az emberek a faluból a mindent elborító ár elől. A helyi borok mellett a fenséges panoráma az, amiért érdemes ezt a kis kitérőt megtennünk.

bereg2Egy fárasztó kerékpáros napot nem is lehet másként zárni, mint egy jó termálfürdőzéssel, amire a lehető legjobb helyszín a Vásárosnaményi Szilva Fürdő, ahol külső/belső élmény és termál medencékkel, szauna világgal és uszodával várják a vendégeket.

Fürdőzés után érdemes betérni a Winkler Ház éttermébe, ahol a jobbnál jobb helyi ételeket készítik el nekünk, óriási adagokban.

Természetesen ezzel nem ért véget a különlegességek sorozata! Folytassuk az „aktív turizmus” jegyében az ismerkedésünket a tájjal! Még egy újdonság vár ránk kerékpárjaink visszaadása után Vásárosnaményban, méghozzá a Segway túra! Ez nem más, mint egy új városnéző elektromos közlekedési eszköz, melyet a testünk billegésével tudunk irányítani, remek szórakozást kínálva a család minden tagjának használata közben!

Az újdonságok köre ezzel még bőven nem zárult le! Mit szólna a kedves olvasó egy grillpartihoz a Tiszán? És mindez egy elektromos hajtású, még Európában is újdonságnak számító kőralakú „buli hajó” egyedi „fedélzetén”! Garantáltan kihagyhatatlan élmény a család minden tagjának, és nem mellékesen a magunknak megsütött ínyencségek is megérnek egy dicséretet!

bereg4Magától értetődik, hogy ezt a sok csodát nem lehet egyetlen nap alatt felfedezni, szállásra a lehető legjobb ajánlat a térségben a Fenyves Hotel Baktalórántháza határában, mely messze földön híres ételein túl, medencével, wellnessel és egy nagyon barátságos parkkal várja a fáradt turistákat, igen kedvező áron.

Érdemes is több napra maradni, hiszen most csupán néhány újdonságot említettünk abból a sok érdekességből, ami ezen a tájon vár ránk, Szatmár és Bereg ennél nagyságrendekkel több látványossággal és időtöltéssel várja a turistákat, híres vendégszeretetével!

Nos kedves olvasó útra fel, és próbálja meg legalább egy részét megismerni Magyarország ezen gyönyörű szegletének!

További információk:  www.itthon.hu és a www.tourinform.hu weboldalon!