Magyarország minden szegletében kitárultak a Vidékjáró kapui
Felejthetetlen programokkal, színvonalas rendezvényekkel mutatta meg szépségét és változatosságát a magyar vidék a 2013-as Vidékjáró sorozat keretében.
V. Németh Zsolt vidékfejlesztési államtitkár (jobbra) egy tanyalátogatáson (Fotó: Horváth Ernő)
Vidékjáró elnevezéssel – több turisztikai és vidékfejlesztési szakmai szervezet bevonásával – indított útjára 2013. márciusában rendezvénysorozatot a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ). A december elsején, az András havi disznótoros napokkal zárult idei sorozat koordinálói szerepét is felvállaló szervezet a belföldi turisztikai szolgáltatókra és szolgáltatásaikra, valamint a magyar és helyi terméket előállító gazdákra és termelőkre alapozva hozta létre országos együttműködésként a Vidékjárót. Vajon mik a tapasztalatok, hogyan értékelik a rendezvénysorozatot? Ezekre a kérdésekre is választ kaptunk V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkártól a vele készített interjúban.
- A Vidékjáró programjai jóval túlmutattak a falusi és agroturizmus népszerűsítésén, hiszen nem csupán a szállásadók és turisztikai szolgáltatók voltak részesei a rendezvényeknek.
- Aki az indulástól követte a Vidékjáró programjait, vagy valamilyen formában részese volt azoknak, az gyorsan rájöhetett, hogy az együttműködő civil szervezetek és stratégiai partnerek összehangolt marketing tevékenységet végeztek. Az alapvető cél ugyanis az volt, hogy a vidéki élethez kapcsolódó egy-egy tematikus nappal a vidéki Magyarország komplex kínálatát mutassák be, a házi, kézműves sajtok készítésétől a tájházak népszerűsítéséig – falun, tanyán vagy éppen egy-egy kisvárosban. Amikor ugyanis falusi turizmusról beszélünk, nem csupán a szálláshelyekben kell gondolkodni. Mindazon élményeket népszerűsíteni szükséges, amelyeket a vidéki életforma nyújt, hozzájárulva így ahhoz, hogy az emberek ne külföldön, hanem a csodás hazai tájakon töltsék el szabadidejüket.
- Tudósítások, beszámolók, személyes élmények erősítik az Ön szavait. Milyenek voltak a visszajelzések a tematikus napok programjairól?
- Márciustól decemberig minden hónapban érdeklődők ezrei látogattak el a rendezvényekre. Nagy öröm számunkra, hogy az országnak talán nincs is olyan szeglete, ahol a sajtnapok, a tájházak vagy a pásztorhagyományok napja, a csárdanapok vagy éppen a környezettudatos napok ne mozgattak volna meg kis falusi közösségeket is. A programokhoz országszerte kapcsolódtak a falusi vendégasztal szolgáltatók, falusi szállásadók, csárdák, vidéki éttermek, borászatok, pálinkaházak, kézművesek, hagyományőrző egyesületek és más civil szervezetek is. A Vidékjáró keretében több kiemelt helyszín is felejthetetlen programot nyújtott a látogatóknak. A táncház napján a vidék a fővárosba költözött, a Liszt Ferenc téri központi rendezvény minden résztvevőnek igazán maradandó élménnyel szolgált. Akikkel egyébként egy-egy tematikus napon találkoztunk, vagy élménybeszámolót tartottak a más helyszínen tapasztaltakról, mindannyian dicsérték a Vidékjárót, és elégedettek voltak annak kínálatával, rendezvényeinek színvonalával, egyszóval mindennel.
- Ennek az elégedettségnek a hátterében nyilván együttműködő partnereik munkája is döntően benne van. Talán nem lenne érdemtelen számukra sem, ha az olvasó is tudná, kikről van szó?
- Mi sem természetesebb, hiszen a Vidékjáró széleskörű marketing együttműködésen alapul, sikereink közösek. Ebben meghatározó szerepet vállalt - többek között - a Magyar Vendéglátók Ipartestülete, a Magyar Fürdőszövetség, a Falusi Vendégasztal Szolgáltatók Egyesülete, a Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége, a Magyarországi Tájházak Szövetsége, a Tourinform Szövetség, a Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület, a Magyar Biokultúra Szövetség, a Romanes Egyesület, az E-Misszió Egyesület, a Pannonhalmi Apátság, a Hagyományok Háza, a Népművészeti Egyesületek Szövetsége, a Kis- Közép- és Agrárvállalkozók Országos Szolgáltató Egyesülete, a Magyar Sajtkészítők Céhe, az Öko-Pack Nonprofit Kft., a Zöldutak Módszertani Egyesülete, a Tisza-tavi Ökocentrum és a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége is.
- A Vidékjáró a hagyományok széleskörű megismertetését és ápolását, a vidéki Magyarország értékeinek népszerűsítését tűzte képzeletbeli zászlajára. Maradéktalanul megvalósultak az elképzelések?
- Amikor a szervezők elkezdték a programot, megfogalmazták, hogy a rendezvénysorozattal hozzá kívánnak járulni a csatlakozó belföldi szolgáltatók vendégforgalmának növeléséhez, a belföldi vendégéjszakák számának emeléséhez, a szálláshelyek és szabadidős tevékenységek összekapcsolásához, a helyi és magyar termékek iránti kereslet és vásárlás ösztönzéséhez, valamint a környezettudatos szemlélet elterjesztéséhez, a tudatos vásárlói magatartás erősítéséhez. Azt gondolom, ezen célkitűzések a tematikus napok rendezvényein – minden érintett megelégedésére – megvalósultak.
- Mennyit „tett hozzá” a Vidékjáró népszerűsítéséhez az igazán látványos, és a gyakorlatban is kiválóan hasznosítható internetes portál?
- A videkjaro.hu weboldal nagy népszerűségnek örvendett, és persze örvend ma is. Ezen tetszőleges keresési szempontok szerint választhatnak az érdeklődők szállás, vendéglátás, programok, helyi termékek közül, s például megtalálhatják azokat a helyeket, ahol SZÉP Kártyával is fizethetnek. A honlaphoz egy Facebook-profil is tartozik, ahol folyamatosan olvashatnak friss híreket, információkat az érdeklődők, nem csupán a Vidékjáró, hanem egyéb vidéki programajánlók, események kapcsán is.