Családi pincészetek és borvidékek gálájára készülnek a Monori Pincefaluban
A családi borok versenyének célja, hogy elősegítse a családi pincészetek piacra jutását azáltal, hogy egy merőben új kategóriát teremt a borok között.
Minden családi pincészetnél előbb-utóbb elérkezik az a pillanat, amikor már nem elégszik meg azzal, hogy helyi, térségi borversenyeken mérettesse meg magát, hanem országos, sőt nemzetközi versenyek bírálóinak véleményére is kíváncsi lesz. S micsoda felemelő érzés, amikor megérkezik a hír: érmet nyert a család bora! Mi az, hogy érmet? Egyenesen aranyérmet vagy éppen a nagy aranyat! Beigazolódik hát, amit a család és a szűkebb pátria már régen is tudott, bizony ők is tudnak jó bort készíteni! De hogyan tovább?
A jó bornak bizony már nagyon régen elkél a cégér. Főképp, ha úgy dönt a családi borászat, hogy az országos vagy nemzetközi sikereken felbuzdulva már nem elégszik meg a helyi igények kiszolgálásával. Persze ilyenkor egyből olyan falakba ütközik, amelyeket megfelelő mennyiségű tőke híján szinte lehetetlen ledönteni. Legelőször is azzal találja szemben magát, hogy már nem elég minőséget készíteni, már mennyiségre is szükség van ahhoz, hogy országosan kapható legyen a családi pincészet bora. Ennek hiányában ugyanis egyetlen kereskedő sem áll vele szóba. Ha pedig ezt a falat valahogy sikerült ledöntenie, és elérte, hogy valamelyik kereskedő belistázza a kínálatába a borát, akkor pedig ki kellene valahogy tűnnie a tömegből. Hiszen hiába illegeti magát az ő bora is a vásárlók előtt, ha ugyanezt teszi több száz másik is. Mégis, hogyan lehet kiemelkedni a sok jó bor közül?
Mindannyian tudjuk a választ: jó cégérrel, vagyis jó marketinggel. Kiváló lehetőség erre egy borászati fesztiválon való részvétel, ahol van idő egy kicsit mesélni a családi pincészetről, a szőlőművelésről, a bor készítésének fortélyairól, ahol kölcsönös kötődést lehet kialakítani a családi borászat és a fogyasztó között. Ilyen lehetőség például a Borvidékek Hétvégéje rendezvény is, amelyet immár második alkalommal rendeznek meg a Monori Pincefaluban 2013. június 8-9-én. Az eseményen idén is valamennyi borrend képviselteti magát, és Magyarország 22 borvidékének mindegyikéből két borász mutatja be kínálatát az oda érkező 10-15 ezer borkedvelőnek. A 44 pincészet több száz borát azonban valószínűleg senki nem kóstolja majd végig a két nap alatt, ezért a szervezők idén egy új, soha eddig nem alkalmazott lehetőséget kínálnak a borászatoknak, hogy felhívhassák magukra a közönség figyelmét.
A Monor Környéki Strázsa Borrend a Borvidékek Hétvégéje előtt egy héttel, június 1-jén megrendezi a Családi Borok Versenyét, egy olyan megmérettetést, amely már alapkoncepciójában is teljesen eltér más országos borversenyektől. A versenyen ugyanis kizárólag családi pincészetek indulhatnak családi boraikkal. A kiírás a családi pincészet fogalmát úgy határozza meg, amely egy olyan családi tulajdonú borászat, amelynek működtetésében egy családból legalább két fő aktívan vesz részt. A család tagjai közötti kapcsolat lehet egyenes vagy oldalági rokonság, illetve házasság. A családi bor pedig olyan bor, amelyet nemtől és generációtól függetlenül mindenki szívesen fogyaszt minőségi kategóriától függetlenül. A családi bor kizárólag olyan szőlőt tartalmazhat, amelyet családi pincészet tagjai saját maguk művelnek vagy műveltetnek, vagyis a „termőföldtől az asztalig” felügyelik a szőlő termesztését és feldolgozását, illetve a bor készítését.
A családi bor összehozza a családot, legyen szó egy vasárnapi ebédről, egy születésnapról vagy egy rokonlátogatásról. A családi bor az a közös nevező, amelyet nagyapáink akkor hoztak fel a pincéből, amikor esküvőre, keresztelőre vagy más, az egész családot érintő eseményre került sor. Amikor fontos volt, hogy a vő és a meny, az anyós, az após, a nász és a nászasszony, de még a koma is egyaránt elismerő szavakkal illesse a bort. Ha úgy tetszik, a „jokerbor”, amit mindenki szívesen fogyasztott, amivel nem lehetett mellé nyúlni. S hogy valóban létezik ilyen? Bizonyítja majd a Családi Borok Versenye, ahol a hattagú bíráló bizottság dönti el a kérdést, amelynek tagjai három generációt és mindkét nemet képviselik majd.
Érdemes tehát elindulniuk a versenyen a családi borászatoknak, ha ki szeretnének törni valamivel a többiek közül. A nevezési díj biztosan nem fogja vissza tartani őket, amely idén jelképesen nettó 2013 forint lesz.