Mesterek az alkotás szépségéről: csontba faragott gondolatok

23 aug. 2013 Nagy Áron

A vadászat egyidős az emberiséggel, s nem sokkal fiatalabb a trófeák, csontok és fogak vallási-művészeti célú, mesteri művelésű felhasználása sem.

vadasz1E nemes alapanyagtól sok kézműves ma sem tud, ma sem akar szabadulni. Eördögh Katalin ötvös és Szabó György csontfaragó mester ékszerekről, alkotásról, hagyományról és útkeresésről mesélt.

Ősünk, a vadászó-gyűjtögető ember első tárgyi emlékeit pattintott kövek és kihegyezett csontok alkották, amelyek a túlélésért folytatott küzdelemben voltak mindennapos eszközei. Aztán csakhamar szárnyra kapott a művészi képzelet: a vad trófeájából, fogaiból, lapockájából pedig idolok, a termékenység vagy a jó szerencse zálogai készültek. Ezek még elválaszthatatlanok voltak a hozzájuk kapcsolt babonáktól.

A következő évezredek alatt azonban a szellemvilágról alkotott elképzelés lassan megváltozott, majd átadta helyét az ész mindenhatóságába vetett hitnek. Így a vad csontja, agyara, szarva is megfosztatott a neki tulajdonított természetfeletti erőtől, ám szépsége azóta is arra csábítja kézművesek egy csoportját, hogy alkotásait e nemes anyagból munkálja ki.

Testet adni egy elképzelésnek
„Sokan megdöbbennek azon, hogy vadászékszerekkel foglalkozom, hát még amikor megtudják: vadászom is” – mesélte nevetve Eördögh Katalin. A fiatal ötvös óvodáskorában készítette első gyűrűjét, s elmondása szerint attól kezdve csak erre a hivatásra készült. „Édesapám, sőt már dédnagyapám is ezen az ösvényen járt előttem. Valószínű, hogy a szerszámaim mellett a szenvedélyt szintén tőlük örököltem” – mondja.

Eördögh Katalin azonban nem követte mindenben a hagyományt. Elsősorban szarvasfogakkal, arannyal és ezüsttel dolgozik. Ezekből fülönfüggőt, nyakéket, vagy akár piercinget állít össze. Ha viszont a megrendelő nem ragaszkodik hozzá, akkor kerüli a klasszikus osztrák, német mintákat. „A nagy, sok részből összetett, cirádás ékszerek helyett inkább a könnyedebb, vitális vonalvezetésű formákat szeretem” – árulja el az ötvös.

Mint minden újításhoz, természetesen ehhez is kell egy adag bátorság és még annyi inspiráció. Utóbbit gyakran csak a vadászat közben, a magaslesen, az alkonyi tájban elmerülve képes meglelni. Testet adni egy elképzelésnek viszont így sem egyszerű, ugyanis minden fog különbözik a másiktól. Ezért aztán a munka végére az egyes ékszereknek saját történetük lesz – hasonlóak lehetnek közöttük, de egyformák sohasem.

„Vannak laikusok, akik idegenkednek attól, hogy egy csontból készült gyűrűt az ujjukra húzzanak, mások pedig nem látják a különbséget a kő, a műanyag és a szarvasfog között” – foglalja össze tapasztalatait Eördögh Katalin. Az ötvösnek ellenben nincs oka panaszra, hiszen munkáit számos alkalommal elismerték: 2009-ben például a Diana Vadászhölgy Klub által kiírt Természeti értékeink női szemmel című pályázaton ért el első helyezést, egy évvel később pedig a Vadászati Kulturális Egyesület jutalmazta az Arany Ecset-Toll művészeti nagydíjjal.

Jávorlapátba faragott betlehemi jelenet
„Családi hagyomány? Nem, én gépésznek tanultam, aztán a feleségemmel együtt bűvészként bejártuk fél Európát. Csontfaragással csak a nyolcvanas években kezdtem el foglalkozni” – vázolja fel röviden életútját Szabó György. A kézműves először Ausztriában és Bajorországban ismerkedett meg közelebbről a trófeákból készült ékszerekkel, dísztárgyakkal, itthon pedig egy barátja, valamint példaképe, Sármány Béla hatására fogott marót.

vadasz3„A szarvasagancs a kedvenc alapanyagom. Abból sem akármelyik; a legjobbak Zala megyéből érkeznek a műhelyembe” – állítja Szabó György, aki szerint nagy szerencséje van, mert eredeti szakmájának köszönhetően könnyen elkészítheti a munkájához szükséges gépeket, szerszámokat. De így is többéves tanulás és gyakorlás után mert csak előállni alkotásaival.

A kézműves úgy vélte, a siker receptje a rajzkészség, a jó szemmérték és a kézügyesség mellett a természet szeretetének együtteséből áll. S esetében mindez adott volt. „A feleségem családjában hemzsegnek az erdészek és a vadászok, én pedig Gemenc közelében nőttem fel, gyerekként rengeteg időt töltöttem az erdőben” – mondja.

Az utóbbi évtizedekben viszont a műhellyel van ugyanígy. „Amikor kiválasztok egy agancsot, néha hetekig kerülgetem. Aztán egyszer csak bevillan valami, meglátok benne egy formát, és akkor beszippant a munka. Még annak is örülök, ha rossz idő van, hiszen akkor kevesebb a tennivaló a kertben” – avat be munkájába Szabó György.

A csontfaragónak egy-egy rutinfeladat, például egy havasi gyopárt mintázó fülbevaló elkészítése csak néhány órájába telik. Ám vannak Szabó Györgynek hónapok alatt kimunkált, kitüntetett dísztárgyai is.

„Ezek a legösszetettebb munkáim közül valók, pályázatokra készültek. Van például egy dámlapátba vésett jelenetem a Feszty-körképből. Most a siklósi várban van kiállítva. Egy jávorlapátba pedig betlehemi jelenetet faragtam, ez a Vatikánba is eljutott” – példálózik az alkotó, majd halkan megjegyezi: ezektől semmi pénzért nem válna meg.

Forrás: mno.hu 

Ezek is érdekelhetnek

Sokszinűvidék.hu - Ahol a jó élet lakik - 2015

 

Kiemeltek