Anya és lánya a pincészet élén: mitől női bor a bor?
Anya és lánya egy mátrai falucskában nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy vidám, életigenlő borokkal árasztják el a hazai és a külföldi piacot.
- Harminc évvel ezelőtt? Ne vicceljen! Elképzelhetetlen lett volna, hogy valaki női borokkal rukkoljon elő. Ma sem egyszerű, de a feminista támadásokat ma már könnyedén lesöpörjük az asztalról – mondja nevetve Nyilas Ilona, aki a nevét viselő pincészet vezetője. Pontosabban az édesapja nevét, aki évtizedekkel ezelőtt megalapozta a borászat alapjait Gyöngyössolymoson. A családi szőlőbirtok fokozatosan növekedett, ma 230 hektáron termesztenek szőlőt, évente 15-20 ezer hektoliter bort készítenek. – Gyerekkoromban nem volt a kedvencem a szőlő: míg a barátaim játszottak, nekem ott kellett segítenem. Aztán valahogy az életem részévé vált, majd az agráregyetem elvégzése után pedig természetes volt, hogy itt kötök ki. Ma már hálás vagyok az édesapámnak – mondja Ilona, akinek a vezényletével 1995-ben alakult meg a Nyilas Pincészet.
A terület kétharmadán fehér, a többin kék szőlő terem. A fő fajták közé tartoznak illatos muskotályok, Irsai Olivér, Szürkebarát, Leányka, Olasz rizling, Kékfrankos, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc. Eleinte hordós borban „utaztak” és leginkább külföldi piacra termeltek: Németország, Csehország, Kanada, Csehország. Aztán Ilonában az motoszkált, hogy jó lenne palackos borokkal is próbálkozni, valami különlegességgel hallatni magukról itthon. Ekkor jött a női bor ötlete. De ehhez kellett még egy nő, a harmadik generáció képviselője, Bodor Nóra. – Apukám képviseli Gyöngyössolymost, én az országot, a lányom már az egész világot – mondja a büszke édesanya. Nóra mindig közgazdász akart lenni, de ahogyan cseperedett, megismerkedett a borok világával, s rájött, mekkora lehetőségeket rejt ez a terület. A Corvinus Egyetem gazdálkodási kara mellett tanulni kezdett az egyetem budai kampuszán is, szőlész-borász szakon. Kézenfekvő a kérdés: mitől női bor egy bor?
– Ráálltunk a friss, illatos, gyümölcsös borokra, ezek reduktív technikával készülnek. Lényege, hogy az egész gyártás során nem érintkeznek levegővel, csak amikor felbontják a palackot. Édesanyámmal sokat járunk külföldre, imádjuk a francia borokat. A Beaujolais az egyik kedvenc borunk, ennek mintájára november végén a boltok polcaira került a Bozsolány névre keresztelt, primőr vörös újbor – mondja Nóra, és mutatja a bor címkéjét, a színes, vibráló motívumokat. Ott az elmaradhatatlan pillangó is, a Nyilas borok állandó kísérője. Azt mondja, ők ilyenek: pörgősek, csajosak, minden újra nyitottak.
Nóra ötlete volt a Női Borakadémia létrehozása, ami nem több tízezer forintos bortanfolyamot jelent, hanem ingyenes képzést az interneten, pontosabban a Facebookon. Háromhetes kurzusról van szó, s a „kötelező” tananyagon túl bárki bármit kérdezhet. A legtöbb nő arra kíváncsi, hogy melyik ételhez milyen bor illik. – Egy felmérés szerint a boltok polcairól az esetek 60 százalékában a nők veszik le a bort. Hát akkor miért ne vehetnének le női bort is, ami ízében és küllemében egyaránt a vidámságról és az életigenlésről szól? – mondja nevetve.
Forrás: agroinform.hu