Egyre többet teázunk
Átalakulóban van a hazai teafogyasztás. A korábban egyeduralkodó fekete teákkal szemben teret hódítottak a zöld, herba- illetve a valódi gyümölcsteák.
A GfK Hungária kutatása szerint ez utóbbi változat lett napjaink legkedveltebb teafajtája, ám ennek fogyasztását is nagyban befolyásolja a szezonalitás.
Tízből nyolc család vásárol Magyarországon teát és bár nem meglepő, mégis érdemes hangsúlyozni, hogy a teák alapvetően a hűvösebb-hidegebb időszakokban fogynak. A teljes éves teaforgalom több mint 60 százaléka az év első és negyedik negyedévére koncentrálódik – derül ki a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adataiból.
A teafogyasztás mindazonáltal átalakulóban van. Az elmúlt években a hagyományos fekete teákkal szemben egyre nagyobb teret hódítottak a korábban kevésbé ismert zöld teák, a sokszor konkrét egészségvédő, vagy éppen házi gyógyászati céllal fogyasztott herba-, továbbá valódi gyümölcsteák. E tendencia tovább folytatódott, és mára már a valódi gyümölcstea vált a legkedveltebb változattá az egy év alatt megvásárolt teljes teamennyiség 40 százalékát adva.
A piac átalakulását és a szegmensek közötti verseny eltolódását tükrözi, hogy 2012-ről 2013-ra csak fekete teából nem fogyott nagyobb mennyiség, a másik négy szegmensből viszont rendre 5-15 százalékkal többet vásároltak a háztartások 2012. december és 2013. november között mint a megelőző 12 hónapos időszakban.
A teapiac átrendeződését elsősorban a vásárlói hatókör, azaz a teát vásárló háztartások arányának alakulása befolyásolja. A hagyományos és gyümölcsízesítésű fekete teák továbbra sem képesek újabb vásárlókat meghódítani, sőt mindkét szegmens esetében folytatódott a vásárlói kör szűkülése. Öt-hat évvel ezelőtt még e két szegmens tudhatta magáénak a legszélesebb vásárlói bázist, a háztartások több mint fele vásárolta ezeket a teafajtákat, mára viszont ez az arány 30 százalék alá esett vissza.
A fekete teákkal szemben a gyógynövény alapú herbateák és a zöld teák fogyasztói köre az elmúlt években folyamatosan bővült, ám mára ez a bővülés megállt, mindkét szegmens fogyasztói köre stagnál, gyakorlatilag elérték mindazokat a háztartásokat, amelyek nyitottak ebben az irányban. Töretlen viszont a valódi gyümölcsteák kedveltségének növekedése: mára már ez a szegmens tudhatja magáénak a legszélesebb vásárlói bázist, a háztartások több mint fele vásárolt ilyen készítményt az elmúlt egy évben.
A teafogyasztásban tetten érhető szezonalitást mutatja a termékkategóriát vásárló háztartások számának ingadozása is. Míg az őszi-téli időszakban a háztartások több mint fele vásárol teát, addig a tavaszi-nyári negyedévekben a vásárló háztartások aránya 40 százalék alá esik vissza.
Forrás: mmonline.hu