Vásárlásra ösztönző illatok
Fenyő, fahéj, narancs, szegfűszeg – jellegzetes karácsonyi illatok, amiket beszippantva megnyugszunk és átadjuk magunkat a meghitt ünnepi hangulatnak.
Mindez szép és jó, ám van ezeknek az illatoknak egy kevésbé pozitív hatása is, amit bőven kiaknáznak a kereskedők: ha megérezzük őket, ösztönösen mélyebben nyúlunk a pénztárcánkba.
Eddig jórészt a tapasztalatra hagyatkoztak a kereskedők és marketingesek, ám a tudósok is felvették a kesztyűt, és megvizsgálták, milyen illatok hatására költekezik jobban a vásárlóközönség. Eric Spangenberg, a Washingtoni Állami Egyetem és Üzleti Iskola kutatója munkatársaival kétféle illatot fejlesztett ki: egy egyszerű narancsost és egy bonyolult, narancsos-bazsalikomos-zöldteást. A kétféle illatot mit sem sejtő svájci vásárlókon tesztelték, és a kasszánál hagyott összegek és a vásárlókkal végzett interjúk nyomán arra jutottak, hogy az egyszerű narancsillat a befutó. A vevők ugyanis 20 százalékkal többet költöttek, ha ezt az illatot szippantották be shoppingolás közben.
A kutatók azzal magyarázzák az eredményeket, hogy az egyszerű illat nem tereli el a figyelmet és hozzásegít a kognitív funkciók jobb működéséhez. A túlságosan összetett illat viszont rontja ezeket a funkciókat, ugyanis a feldolgozásuk jobban leterheli az agyat.
Forrás: cotcot.hu