Így borozik a magyar!
A Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóságának megbízásából országos felmérés készült márciusban a borvásárlók körében. Íme az eredmények!
Néhány összefoglaló megállapítás: Tokaj a legnépszerűbb, de a többség vörösbort iszik. Az átlagos magyar borfogyasztó 3266 forintot költ havonta borra.
A vizsgálat célja az volt, hogy általános képet adjon a magyar borfogyasztók fogyasztási szokásairól, a fogyasztás körülményeiről, a bor vásárlásának folyamatáról, a vásárolt borokról, a vásárlás tényezőiről, a borra költött összegekről. A felmérést készítők megkísérelték feltárni az egyes magyar borvidékek kedveltségét, a fogyasztók külföldi borokhoz való viszonyát, a borral kapcsolatos attitűdjeiket, valamint szegmentálni a borfogyasztói piacot.
A minta összesen 1550 főt tett ki, az adatfelvétel 2013. március 7. és 19. között zajlott.
Vásárlási szempontok
Az első öt jellemzőnek közel azonos a súlya: bor színe, magyar bor legyen, édessége, a szőlőfajta és az ár. Az ár és a borvidék a legszélesebb körben mérlegelt szempontok.
Kiszerelés
Saját fogyasztásra mindegyik kiszerelés hasonlóan elterjedt. Ajándékozás esetében két fajta kiszerelés a legelterjedtebb: a klasszikus 0,75 literes üveges kiszerelés mellett a termelői bor is igen elterjedt.
Elköltött összeg
Átlagosan 3266 Ft-ot költenek havonta borra. Otthoni fogyasztásra szánt hagyományos üveg (0,75 liter) borért jóval alacsonyabb összeget fizetnének.
Ajándékba és vendégségbe az 1000 Ft és 2000 Ft közötti borok elfogadhatóak, különleges alkalomra már elfogadható 2000 Ft fölötti áru bor is.
Fogyasztási gyakoriság
A legtöbben (53%) havonta néhány (1-3) alkalommal isznak csak bort, a borfogyasztók negyede heti rendszerességgel, míg egy kisebb csoportjuk (13%) naponta fogyaszt bort. A férfiak gyakrabban isznak bort, mint a nők, a napi fogyasztók leginkább férfiak.
Ízek és színek
A borfogyasztók között az édesebb (édes, félédes) fajták szélesebb körben elterjedtek. A száraz bort fogyasztják a legkevesebben (56%).
A vörösbor a legelterjedtebb (86%), ezt kevéssel követi a fehér, de a fogyasztás gyakorisága a vörösbor esetében messze a legmagasabb. A rosé a többinél kevésbé elterjedt, a kérdezettek alig 60%-a fogyasztja.
Forrás: bor.hu