Európában elsőként kiitiltják az összes autót Oslo belvárosából
Négy éven belül autómentessé teszik Oslo belvárosát - jelentette be hétfőn a norvég főváros új baloldali vezetése, amely egy átfogó környezetvédelmi programot követve 2019-re nagy lépést akar tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentése, valamint a tömegközlekedés és a kerékpárutak fejlesztése terén.
A norvég Munkáspárt és koalíciós partnerei, a Szocialista Baloldal és a Zöld Párt - a szeptemberi helyhatósági választások oslói győztesei - a klímaváltozás elleni küzdelmet és a környezetvédelmet kiemelt kérdésként kezelik programjukban.
A radikális változtatások között a legfontosabb, hogy autómentes övezetté akarják változtatni a belvárost, ahol ezer ember él, de 90 ezren dolgoznak.
Az Európában először Oslóban életbelépő belvárosi személyautó-tilalom részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de a terv máris aggodalmat keltett helyi üzleti körökben, többek között azért, mert a főváros 57 bevásárlóközpontja közül 11 a leendő tilalmi zónában helyezkedik el.
A belváros autómentesítése annak a koncepciónak a része, amely szeretné elérni, hogy 2020-ra az 1990-es szint 50 százalékára csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.
Az új városvezetés 60 kilométernyi kerékpárút építését és elektromos kerékpárok vásárlásának támogatását is tervbe vette, emellett 2019-re 20 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal akarják csökkenteni a városon áthaladó autóforgalmat.
"2030-ban még lesznek, akik autót vezetnek (Oslóban), de ezek az autók semmiféle káros anyagot nem bocsáthatnak ki" - jelentette ki Lan Marie Nguyen Berg, a Zöld Párt szóvivője. Hangsúlyozta, hogy a gyalogosok és kerékpárosok életét meg akarják könnyíteni. "Jobb lesz az embereknek, a boltoknak és mindenkinek" - ígérte.
A belvárosi közlekedést buszokkal és villamosokkal oldják meg, a mozgássérültek szállítására és a boltok ellátására szintén lesz tervük - írták közös közleményükben a várost vezető pártok.
Európában több főváros alkalmaz esetenként autótilalmat a belvárosában, szeptemberben éppen Párizsban állították le a kocsikat egy időre. Máshol, például Madridban és Londonban külön díjat szednek a belvárosi zónákban az autósoktól, hogy csökkentsék a forgalmat. Oslóban 600 ezren élnek, a városban 350 ezer gépkocsi jár. Az autótulajdonosok zöme a belvároson kívül lakik.