Engem Zöld Diónak hívnak: te vagy Hóka Móka?
Az új utóneveket a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete decemberben hagyta jóvá, azaz minősítette anyakönyvi bejegyzésre alkalmasnak.
Az utónév választása a szülők nagy felelőssége, mert a gyermek egy életen át viseli azt. A Jóskák, Pisták, Erzsik, Jolánok divatja a múlté, miközben újabban a fülnek eléggé szokatlan keresztnevek kerülnek a listára.
Olyanok mégsem, mint például Afrikában, ahol a gyerek kaphat úgy is utónevet, hogy születése után az apja végignéz a tájon, és amit lát, az alapján nevezi el a jövevényt. Érdekes utónevek persze a világ más tájain is ismertek, mint például a Stoplámpa, Miniszter, Szemét, Rendőrség, Facebook vagy a Központi Kórházellátó Raktár 13.
S olyan utónevek is bőséggel akadnak, amelyek viselését az adott országban nem engedélyezik. Ilyen például a németeknél a Pumukli, Új-Zélandon pedig az Igazság, Lucifer, 16-os buszmegálló és az Éjféli Chardonney. Ha pedig hazánkat említjük, szülői kérésre sem sikerült elfogadtatni a tudomány embereivel például a Kazetta, Radiátor, Talán és a Hortobágyi-Csikós Betyár neveket.
A legutóbb – vélhetően szülői kérésre – bejegyzett magyar utónevek sem mindennapiak, sőt olykor „agyamentnek” tűnnek. Csemegézzünk közöttük!
2013. december 1-je óta lehet a gyermekünk utóneve Aglent, Alirán, Bahar, Béta, Elif, Árlen, Benke, Bere, Létó, Sáfély, Sudár, Erátó, Kilit, Mikolt, Györke, Ében, Móka, Miron, Ata, Témisz, Kara, Harka, Absa, Zejnep, Küne, Cseresznye, Hárs, Dió, Fahéj, Fehér, Móka, Március, Gesztenye, Torna, Ozora, Sáfrány, Göncöl, Szeder, Balzsam, Színes, Remény, Béke, Áldás, Amondó, Bojtorján, két keresztnév esetén akár Csák Norisz is.
Nézzünk meg most egy képzeletbeli iskolai osztályt, a fentiekből választott néhány névvel, a tanár által hozzájuk kapcsolható, testre szabott feladatokkal.
A tanár – akit Kis Göncölnek hívnak – belép a terembe. A nebulók felállnak, Hóka Móka a hetes pedig jelent: osztálylétszám ennyi és ennyi, hiányzik Boros Fahéj és Nagy Remény.
Kis Göncöl pedig ismerteti a nap programját, elmondja a gyerekek feladatait.
„Rajzórával kezdünk, melyen számítok Fekete Fehér és Piros Színes segítségére. A szünetet követően történelmet tanulunk, itt Tavaszi Március és Keleti Béke vezetésével két csoportban dolgozzátok fel a tananyagot.
Ezúttal két természetismeret órát tartunk. Az elsőn a kertekben is termő gyümölcsöket ismerjük meg. Kiselőadást Alföldi Cseresznye, Zöld Dió és Földi Gesztenye tart majd, hozzászólásban pedig a csapadék jelentőségéről hallgatjuk meg Nyári Áldás feleletét. A másik órán a természet patikájával foglalkozunk, ahol a házi feladat alapján gyógynövényekről tart kiselőadást Szép Hárs, Kerti Sáfrány és Apró Bojtorján, majd Erős Balzsam a növényfeldolgozás menetéről mondja el ismereteit.
Mai utolsó óránk testnevelés lesz. A kiütősdi játékot Könnyű Torna vezeti majd.”
S ha majd ezek a nebulók idős korba lépnek, milyen érdekes lesz hallani – a mai fülnek teljesen szokatlan – párbeszédet:
- Amondó bácsi, elkísér engem Színes néniékhez, mert csak Áldás bátyóékig ismerem az utat?!
- Természetes Balzsam fiam, de előtte szólok Béke néninek, hogy várja most egyedül a hozzánk vendégségbe érkező keresztgyerekemeimet, Cseresznyét és Diót.