Elválik a tüdő a májtól: mi a magyar áru, és mi nem az?
A Magyar Élelmiszerkönyv korszerűsítését végzik a Vidékfejlesztési Minisztériumban azért, hogy tisztázzák és meghatározzák a kézműves termék fogalmát.
Fazekas Sándor szakminiszter a hét végén rendezett 6. Kézműves Magyar Ízek Vásárán, a Millenárison elmondta: egyre több vásárló tudatosan keresi a minőségi magyar termékeket. A vásárlók 80-85 százaléka magyar termékeket részesíti előnyben, mintegy 50 százalékuk még akkor is, ha azok valamivel drágábbak.
A miniszter ezért is fontosnak nevezte a Magyar Ízek Vásárához hasonló rendezvényeket, amelyek elősegítik, hogy a régi ízek ne merüljenek feledésbe, és azok a technológiák is fennmaradjanak, amelyekkel az egy-egy kisebb területre, régióra jellemző, kiváló minőségű termékeket, élelmiszereket elő lehet állítani.
A magyar termék rendelet megalkotását nagyon hasznosnak ítélte a vidékfejlesztési tárca vezetője. Az MTI kérdésére elmondta: a több hónapja érvényben lévő jogszabály hatására "elválik a tüdő a májtól", azaz láthatóvá válik, mi a magyar áru és mi nem az. Jelenleg mintegy 2000 termék tartozik az e területen védjegyezett körbe.
A helyzet egyértelmű tisztázását segíti az is, hogy a vevőket tájékoztató feliratoknak jól láthatóaknak és olvashatóknak kell lenniük. Jelezte: nem minden termék magyar termék, de amelyen ott szerepel a megkülönböztető felirat, az valóban az.
Emlékeztetett: a magyar termék 100 százalékosan magyar alapanyagból készül, és a teljes feldolgozási folyamatot is belföldön végzik. Emellett vannak a hazai termékek, amelyeknél már nincs 100 százalékos magyar munka, és vannak a hazai feldolgozású termékek, amelyeknél már lehet, hogy az alapanyag is importból származik.
A szaktárca a kézműves termékek piacra jutását többek között azzal is segíteni kívánja, hogy ösztönzi az elárusítóhelyek létesítését. Fazekas Sándor példaként említette: a tanyaprogram keretében 54 településen nyílik lehetőség arra, hogy a tanyán termelt áruk a szélesebb vásárlóközönség előtt is megjelenjenek.
Hozzáfűzte: a fővárosban például a Hold utcai piac a tanyasi termékek "áruháza" lesz, emellett a megyeszékhelyeken is programok indulnak annak érdekében, hogy minél több tanyasi termék jusson el a városi vásárlókhoz – írta az MTI.