A gyümölcsprés lesz a karácsonyi slágertermék északon
Idén a gyümölcsprés lesz a karácsonyi slágertermék, mert a svédek nagyon egészségtudatosak. A kereskedők nagyobb forgalomra számíthatnak a tavalyinál.
Stockholmban már két hete megkezdték a kereskedők a felkészülést az ünnepekre, pedig korábban advent első napja volt a karácsonyi vásár első napja. Még az állateledelboltok is úgy érzik, hogy lépést kell tartaniuk a versenyben. Az üzletek forgalmuk jelentős részét a karácsony előtti három étben bonyolítják. Nagyon is érdekeltek hát abban, hogy ezt az időszakot minél jobban meghosszabbítsák. A versenynek van egy nagyon is konkrét célja: mindenki azt szeretné, hogy övé legyen az év karácsonyi ajándéka.
Svédországban a kereskedelmi kutatóintézet 1988 óta minden év novemberében meghatározza, mi lesz abban az évben „a karácsonyi ajándék”. Ennek több feltétele is van: a többi közt az, hogy újdonság, vagy abban az évben újra felfedezett legyen. Nagy eladási értékkel kell rendelkeznie, vagy lehet olcsó is, ha nagy számban forgalmazzák. És a terméknek jelképeznie kell azt a kort, amiben élünk.
Az év karácsonyi ajándéka nemcsak irányadó a kereskedelem számára, hanem tradíció is lett. Olyannyira, hogy korábbi ajándékok bizonyos múzeumok gyűjteményeibe is bekerültek. Legfőképp az Északi Múzeuméba, ahol a skandináv néprajzi tárgyakat gyűjtik, szokásokat dokumentálják.
1988-ban az év ajándéka a kenyérsütő volt, 1991-ben a CD-lejátszó, 1994-ben a mobiltelefon, 1999-ben a könyv, 2000-ben a DVD-lejátszó, 2002-ben a szakácskönyv, 2003-ban a sapka, 2004-ben a lapostévé, 2007-ben a GPS, aztán a szöges szőnyeg, tavaly pedig a fülhallgató.
Nem minden évben sikeres azonban a prognózis. Van, amikor teljesen mellényúlnak. A sapka és a szöges szőnyeg teljes kudarc volt. Annak ellenére, hogy utóbbiról a hívek azt állították: mindenféle hát- és derékfájást elmulaszt.
Az idei sikk a gyümölcsprés. A többi közt azért, mert korunkban egyre fontosabb az egészséges és minőségi táplálkozás, a svéd fogyasztók egészségtudatosak, és egyre többen kezdtek el foglalkozni az ételek elkészítésével az alapoktól fogva. Félkész ételt venni ma már nem sikk.
Ami a forgalmat illeti: idénre azt jósolják, hogy másfél százalékkal lesz magasabb, mint a tavalyi, egyébként rekordév.
Forrás: hirado.hu