A bevásárló közösségek térhódítása érzékeny veszteség a multiknak
Az utóbbi időszakban gombamód megszaporodtak az országban a különböző és alulról szerveződő, szatyor, kosár és batyu elnevezésű bevásárló közösségek.
Ezek egyebek között azért jöttek létre, hogy a hosszú kereskedelmi láncot kikerülve segítsék a helyi vásárlók és termelők egymásra találását. Sikerrel teszik, mert akad olyan egyesülés, amely éves szinten már több millió forintos forgalmat bonyolít le. A pénz a multinacionális cégek helyett a termelőkhöz kerül, a haszon helyben marad, ami erősíti a térség gazdaságát.
Több mint hat éve, 2007-ben a fővárosban jött létre az első alulról szerveződő, a vásárlók és termelők egymásra találását segítő informális egyesülés Szatyor bevásárló közösség néven. Néhány környezettudatos fiatal eltökélte, hogy szeretnének megbízható, termelői élelmiszert vásárolni, ezért önszerveződtek, és létrehozták a közösséget. Az érdeklődők egyre többen lettek, és a szervezők önkéntességének hála megvalósult egy heti rendszerességű találkozási pont, ahová az emberek azért járnak, hogy ismert és megbízható forrásból bio-, de legalábbis ellenőrzött gazdaságból származó élelmiszert vásároljanak.
Meg azért is, hogy hasonszőrű, környezettudatos emberekkel találkozzanak – hirdeti internetes oldalán a közösség , amelynek nem titkolt törekvése, hogy a kiváló minőségű helyi termékek beszerzése mellett formálják a nyitott közönség szemléletét, és rávilágítsanak a közösségi vásárlásban rejlő környezettudatosságra. Arra hívják fel a figyelmet, hogy érdemes olyan termelők portékáit beszerezni, akik lehetőség szerint ötven kilométeres körzetben termelnek, így csökkentve a környezet terhelését.
Fontosnak tartják azt is, hogy a gazdákkal személyes kapcsolatban álljanak, megismerjék gazdaságukat, termesztési elveiket és akár a családjukat is.
- Hisszük, hogy az élelmiszerek forrásának személyes ellenőrzése mellett a termelők és vásárlók személyes találkozása, párbeszéde és hosszú távú, lojális kapcsolata különbözteti meg a közösségi vásárlást a bevásárlókocsik hipermarketben tologatásától. Ezért időről időre termelői kirándulásokat szervezünk, vagy épp fordítva, a termelőket hívjuk el minipiacokra, ahol első kézből mondják el, hol és hogyan terem, készül a kosárba való – hangsúlyozzák.
Forrás: mno.hu